Základní umělecká škola J. S. Bacha Dobřany, příspěvková organizace
Školní řád Základní umělecké školy J. S. Bacha Dobřany, příspěvkové organizace vydává na základě zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon), § 30 odst. 1, ředitel školy.
I. Práva žáků a zákonných zástupců nezletilých žáků
1) Žák má právo:
- na základní umělecké vzdělání dle podmínek uvedených ve vyhl. č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělání,
- na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,
- na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se základního uměleckého vzdělání, totéž platí i pro žáky se speciálními potřebami,
- na ochranu před všemi formami diskriminace, násilí a zneužívání,
- mimořádně nadaní žáci mohou být ředitelem školy na základě žádosti svých zákonných zástupců a na návrh ředitele vyučovacího předmětu přeřazeni na konci 1. nebo 2. pololetí do některého z vyšších ročníků, a to po úspěšném vykonání postupových zkoušek z povinných předmětů.
2) Zákonní zástupci nezletilých žáků mají právo:
- na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se základního uměleckého vzdělávání.
3) Ředitel školy může ze zdravotních nebo jiných důvodů
- uvolnit žáka zcela nebo zčásti z pravidelné docházky do některého povinného předmětu a stanovit náhradní způsob výuky.
II. Povinnosti žáka a zákonných zástupců
1) Žáci jsou povinni:
- řídit se školním řádem,
- dodržovat zásady kulturního chování,
- docházet včas a pravidelně do vyučování,
- účinkovat na veřejných i interních akcích školy.
2) Zákonní zástupci nezletilých žáků jsou povinni:
- zajistit pravidelnou docházku žáka,
- na vyzvání ředitele se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se výuky,
- informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtíží nebo jiných skutečnostech, které by mohli mít vliv na průběh vzdělávání žáka,
- dokládat nepřítomnost žáka ve vyučování písemnou či osobní omluvou, telefonicky či e-mailem,
- plánovanou nepřítomnost omlouvat předem,
- uhradit vždy na začátku pololetí neprodleně úplatu za vzdělání.
3) Pro školní matriku jsou povinni žáci a zákonní zástupci nezletilých žáků uvést údaje podle §28, odst. 2 školského zákona:
- jméno, příjmení, rodné číslo, státní občanství a místo trvalého pobytu,
- údaje o předchozím vzdělání v ZUŠ,
- údaje o tom, zda je žák zdravotně postižen, včetně údajů o druhu postižení,
- údaje o zdravotní způsobilosti k základnímu uměleckému vzdělání a o zdravotních obtížích, které by mohly mít vliv na jeho průběh,
- jméno a příjmení zákonného zástupce, místo trvalého pobytu a adresu pro doručování písemností, telefonické spojení.
III. Provoz a vnitřní režim školy
Škola působí na třech místech. Hlavní budova základní umělecké školy s ředitelstvím je v Dobřanech, Stromořadí 439, Dobřany 334 41. Na škole působí jeden technicko-hospodářský pracovník, jeden provozní zaměstnanec a zaměstnanec pro údržbu školy:
- účetní / ekonom
- domovnice / uklízečka
- údržbář
Režim otevírání a zavírání budovy je stanoven na pololetí školního roku a vychází z rozvrhů jednotlivých vyučujících. Budova je otevřena od 07.00 do 21.00. Školu v ranních hodinách otevírá domovnice / uklízečka nebo účetní / ekonom a ve večerních hodinách zamyká a kóduje domovnice / uklízečka.
Dále se vyučuje na dvou odloučených pracovištích:
V Chlumčanech probíhá výuka ve dvou učebnách vyhrazených potřebám ZUŠ. Doba výuku vychází z rozvrhů hodin jednotlivých vyučujících. Otevírání a zavírání školy si zajišťuje základní škola svými zaměstnanci.
Ve Štěnovicích probíhá výuka hudebního oboru ve třech učebnách a výuka výtvarného oboru v jedné učebně. Doba výuky vychází z rozvrhů hodin jednotlivých vyučujících. Otevírání a zavírání školy si zajišťuje základní škola svými zaměstnanci.
- MěKS Dobřany, víceúčelové kulturní zařízení Káčko, Sokolovská 1011, Dobřany 334 41,obor hudební a literárně dramatický
Ve víceúčelovém kulturním zařízení Káčko probíhá výuka hudebního a literárně dramatického oboru v hlavním sále a dvou učebnách. Doba výuky vychází z rozvrhů hodin jednotlivých vyučujících. Otevírání a zavírání Káčka si zajišťuje ZUŠ a MěKS svými zaměstnanci.
Na odloučených pracovištích je provoz přizpůsoben vnitřnímu režimu ZŠ a MěKS.
IV. Organizace výuky
Základní umělecká škola J. S. Bacha Dobřany, příspěvková organizace vyučuje v hudebním, tanečním, výtvarném a literárně-dramatickém oboru. Výuka na škole je organizována formou individuální, skupinové a kolektivní výuky.
1) Školní vzdělávací program:
- dnem 01. 07. 2012 vstoupil v platnost školní vzdělávací program (ŠVP) naší školy. Podle tohoto ŠVP (účinnost od 01. 09. 2012) se ve školním roce 2018/2019 začnou vzdělávat žáci, kteří nastoupí do přípravného studia, do studia 1., 2., 3., 4., 5., 6. a 7. ročníku I. stupně a 1., 2., 3. a 4. II. stupně, do studia 1., 2., 3. a 4. ročníku vzdělávání pro dospělé, a to ve všech čtyřech oborech (hudebním, výtvarném, tanečním a literárně-dramatickým).
2) Vyučování:
- vyučování se řídí rozvrhem hodin,
- do vyučování nosí žák požadované školní potřeby, do nehudebních oborů cvičební a pracovní oděvy,
- nepřijde-li vyučující do 10 minut po začátku výuky do třídy, oznámí žáci tuto skutečnost řediteli, vedoucímu učiteli nebo jinému přítomnému učiteli,
- opouštět školní budovu během vyučování není žákům povoleno,
- rodiče žáků, pokud nejsou učitelem pozváni přímo do výuky, čekají na žáky v určené části budovy školy.
3) Vyučovací hodiny a přestávky
- vyučovací hodina trvá 45 minut,
- vyučovací hodiny jsou odděleny pětiminutovými a desetiminutovými přestávkami.
4) Vstup, pohyb po škole:
- žáci přicházejí do školy 5 minut před začátkem vyučování, bezprostředně po skončení výuky opouštějí budovu školy,
- vstup cizích osob do budovy školy je možný jen v doprovodu učitelů školy,
- o přestávkách se žáci chovají ukázněně.
V. Podmínky zajištění bezpečnosti žáků a ochrany zdraví žáků
- Žáci jsou vždy na začátku školního roku proškolováni svými vyučujícími hlavního předmětu, školení je v rozsahu daném vedením školy, je proveden zápis v třídní knize žáka.
- Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a poskytuje žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
- Bezpečnost a ochranu zdraví žáků zajišťuje ředitel školy, pedagogičtí pracovníci nebo jiné způsobilé osoby.
- Pedagogičtí pracovníci aktivně podporují pozitivní vzájemné vztahy mezi žáky, využívají pedagogické metody rozvíjející sociální dovednosti žáků a pomáhají při řešení konfliktů.
- Škola předchází vzniku sociálně patologických jevů, spolupracuje s rodinou a odbornými institucemi.
- Není povoleno v prostorách školy kouřit a nosit do školy věci ohrožující bezpečnost ostatních.
- Je zakázáno nošení, distribuce a užívání návykových látek.
- Je zakázáno manipulovat s technickým a elektrickým zařízením ve škole.
- Žák nesmí během vyučování opouštět budovu školy.
VI. Podmínky pro zacházení s majetkem školy ze strany žáků
- Žáci řádně pečují o majetek školy, zapůjčené hudební nástroje, notový materiál a jiné učební pomůcky a plně za ně odpovídají.
- Pronajímání hudebních nástrojů a jiných učebních pomůcek se řídí smlouvou o pronájmu, která byla zpracována v souladu se zřizovací listinou.
- Škola vede veškerý majetek v evidenci (inventarizace, seznamy).
- Škody způsobené žáky na majetku školy jsou žáci nebo zákonní zástupci povinni uhradit.
- Při ukončení vzdělání žáci odevzdají svému učiteli všechny zapůjčené pomůcky.
VII. Hodnocení žáků
1) Hodnocení výsledků vzdělávání žáků a ukončení vzdělávání žáků se řídí vyhláškou č. 71 / 2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání.
- Základní studium 1. a 2. stupně se ukončuje závěrečnou zkouškou nebo absolventským koncertem (vystavení výtvarných prací).
- Žáci jsou v průběhu školního roku ve vyučování a na vysvědčení (na konci prvního a druhého pololetí) hodnoceni těmito klasifikačními stupni:
- 1 - výborný (splnění vzdělávacího obsahu daného ročníku, prokázání aktivity, samostatnosti, spolehlivosti, výborné domácí přípravy, účasti na vystoupeních a výstavách, docílení osobního maxima u žáka)
- 2 - chvalitebný (splnění vzdělávacího obsahu daného ročníku, spolehlivost, cílevědomost, účast na vystoupeních a výstavách)
- 3 - uspokojivý (splnění vzdělávacího obsahu daného ročníku
- 4 - neuspokojivý (nesplnění vzdělávacího obsahu daného ročníku, klasifikace neuspokojivý v kterémkoli předmětu znamená vyloučení žáka)
- žáci výtvarného a tanečního oboru jsou ve vyučování v průběhu školního roku hodnoceni slovně.
- Žáci jsou na konci prvního a druhého pololetí celkově hodnoceni těmito klasifikačními stupni:
- prospěl (a) s vyznamenáním
- prospěl (a)
- neprospěl (a)
2) Kritéria hodnocení
Podklady pro hodnocení a klasifikaci vzdělávacích výsledků získává učitel zejména těmito metodami, formami a prostředky:
- soustavným sledováním výkonu žáka a jeho připravenosti v hodinách individuální výuky, komorní a souborové hry
- postupovými a závěrečnými zkouškami v rámci individuální výuky
- písemnými testy a ústním zkoušením v hodinách hudební nauky (hudební dílny)
zapojením žáka do kulturního dění:
- aktivním - vystupuje na přehrávkách a koncertech školy
- pasivním - účastní se kulturních akcí jako posluchač
3) Průběžné a celkové hodnocení
- Žák je klasifikován učitelem minimálně jednou za měsíc do žákovské knížky třídní knihy. Klasifikace postupové a závěrečné zkoušky hodnotí momentální výkon žáka a nemusí se shodovat se známkou na vysvědčení.
- V celkovém hodnocení učitel zohledňuje práci žáka v individuální i kolektivní výuce, jeho výkony na přehrávkách a koncertních vystoupeních a jeho zájem o všeobecné kulturní dění.
VIII. Ukončení vzdělávání
1) Žák přestává být žákem školy:
- jestliže nevykonal závěrečnou zkoušku nebo byl na konci 2. pololetí celkově hodnocen stupněm neprospěl, zákonný zástupce žáka má ale právo písemně požádat ředitele školy o opakování ročníku,
- jestliže byl vyloučen ze školy,
- v případě, že o ukončení písemně požádal žákův zákonný zástupce,
- v případě, že zákonný zástupce žáka neuhradil úplatu za vzdělávání a nedohodl se na náhradním termínu s ředitelem školy.
IX. Distanční výuka
- Pokud z důvodu krizového opatření vyhlášeného podle krizového zákona č. 240/2000 Sb., nařízení mimořádného opatření podle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, anebo nařízení karantény není možná osobní přítomnost většiny žáků z nejméně jedné třídy, studijní skupiny nebo oddělení ve škole, poskytuje škola dotčeným žákům vzdělávání distančním způsobem.
- Vzdělávání distančním způsobem škola uskutečňuje podle příslušného rámcového vzdělávacího programu a školního vzdělávacího programu v míře odpovídající okolnostem.
- Vzdělávání distančním způsobem není pro žáky základní umělecké školy povinné, s odkazem na § 184 a) odst. 3 školského zákona. Pokud se však žák distanční výuky zúčastní, je povinen dodržovat stanovená pravidla a povinnosti uvedené níže.
- Doporučenou platformou pro distanční výuku je Microsoft Teams.
- Komunikace se zákonnými zástupci žáků (zletilými žáky) probíhá přes Email, aplikaci Klasifikace nebo telefonicky.
- Žáci se účastní synchronní online výuky nebo zpracovávají zadané úkoly, které pak odevzdávají prostřednictvím platformy Microsoft Teams. Hodnocení výsledků žáků při distanční výuce se řídí platným školním řádem.
- V případě, že je umožněna prezenční výuka ve škole, je možné po vzájemné dohodě zákonného zástupce žáka (zletilého žáka), pedagoga a vedení školy nadále pokračovat v distanční výuce, nebo obě formy podle konkrétní situace všech zúčastněných střídat.
- Žákům a jejich zákonným zástupcům se během distanční výuky zakazuje pořizování fotografií nebo videozáznamů ostatních žáků a vyučujících bez jejich výslovného a písemného souhlasu. V případě udělení souhlasu s pořízením záznamu pro osobní potřebu výuky žáka nesmí být takto získané záznamy žádným způsobem dále šířeny a zpřístupněny třetím osobám.
Poznámka:
Použití všech osobních údajů je v souladu s GDPR a zákonem o zpracování osobních údajů, data žáků jsou chráněna proti zneužití.
Školní řád nabývá platnost dnem 1. září 2020.
Jan Vozár
ředitel ZUŠ J. S. Bacha Dobřany